MOMMY MONDAY // TRAVEL

MOMMY MONDAY, TRAVEL

Hej piger. Rigtig mange af jer har spurgt ind til vores rejse til Rhodos og hvordan vi valgte at gøre det, når man rejser med baby. Det er nemlig ikke altid lige nemt, så jeg har prøvet at lave en lille liste over, hvad der virkede rigtig godt for os og som måske kan være nyttigt for jer, når I skal afsted på ferie. I har også spurgt ind til, hvilken barnevogn/klapvogn vi havde med på ferien og der var jeg også selv i syv sind, da vores barnevogn ikke er særlig praktisk at skulle rejse med. Derfor valgte vi den nye klapvogn fra Mamas&Papas (her) - faktisk er det kun Babysam, der forhandler den i Danmark og det er så vidt jeg ved, en af de eneste klapvogne, der er godkendt at bruge til babyer under 6 måneder. Olivia er jo 5,5 måned nu og derfor valgte vi den og så kan den klappes helt sammen som en lille sandwich, hvilket også giver os lidt mere plads i bilen til kufferter mm. Her får I min liste - måske I kan bruge den til jeres næste ferie - det hjalp i hvert fald os til en mere overskuelig og nem ferie med O.

Lej en bil hjemmefra + autostol

Normalt har P og jeg lejet bil eller scooter, når vi er kommet frem. Eftersom det var vores første rejse med O, så ville jeg bare gerne gøre det så nemt og overskueligt som overhovedet muligt. I lande som Grækenland er det normalt at man bare har babyer på skødet i enten biler eller taxa, men det kunne jeg simpelthen ikke få mig selv til. Så derfor lejede vi en god bil af nogle af de store udlejere, hvor der er styr på det. Der lejede vi også autostol, så O sad godt og var sikret i bilen. Man kan selvfølgelig også bo centralt og bare tage busser på feriestedet, men vi ville gerne køre rundt på øen og til og fra lufthavnen, uden at O skulle sidde på mit skød. Jeg ville jo aldrig kunne holde fast i hende, hvis det skulle gå galt.

Lej en Airshell til barnevogn/klapvogn

Lej en Airshell til din barnevogn/klapvogn, så den er sikret på flyveturen. Ellers kan man altså risikere, at de ikke behandler den så godt, når den skal i lastrummet på flyet. Det koster ikke det store og det er så nemt med afhentning og aflevering af den. Vi lejede den til klapvognen og det fungerede så godt for os.

Bæresele

ET MUSTHAVE. Når baby er omkring 5,5 måned, så er en bæresele bare guld værd og især, når man skal rejse. Vi afleverede vores klapvogn i "ODD SIZE" i lufthavnen og så tog jeg O i bæresele. Hun faldt i søvn med det samme og så har du samtidigt begge arme fri til at gå og snuse lidt i lufthavnen. Jeg manglede en bog til ferien og en god ansigtscreme, så det fik jeg lige ordnet imens hun hang i bæreselen og hyggede. Vi fik slet ikke brugt den på ferien, da hun bare lå og hyggede i klapvognen eller sad hos os, men den var guld værd i lufthavnen - både i Kastrup og Rhodos lufthavn.

Saltvandsdråber

Man kan købe saltvandsdråber på apoteket, som både er gode til babys næse, når de er forkølet. Men dråberne er også super gode til flyvning, hvor baby skal udsættes for tryk i ørerne under start og landing. Et par dråber i hvert næsebor inden "take off" er med til at trykket ikke gør ondt. Selvfølgelig kan det stadig gøre ondt og være et chok for baby at flyve, men det er altid godt at prøve at gøre sit for at det lykkes. O fik lige inden start og hun sov hele flyvningen på 3,5 time.

Hav en flaske klar under "take off" og landing

Jeg havde timet det sådan så O var rigtig sulten, da vi skulle flyve kl 7 om morgenen, så da vi kørte ud på startbanen til at skulle lette, havde jeg en flaske klar til hende. Så hun fik en flaske imens vi lettede og lagde ikke mærke til noget som helst. Hun reagerede hverken på tryk, mærkelige lyde eller noget som helst. Det var den største lettelse for mig, for jeg var simpelthen SÅ NERVØS for at hun ville skrige af smerte og skrige uafbrudt i 3 timer. Hun sov hele vejen og jeg havde igen en flaske klar under landing, men hun sov igennem det hele. Jeg var så stolt af hende. Ha ha.

Legetøj

Jeg havde pakket 3-4 stykker af Olivias yndlingslegetøj med til flyveturen. Noget der larmede lidt, noget med farve og noget hun kendte. Hun fik så ikke brugt noget af det, da hun sov hele turen. Men så havde jeg det klar til køreturen, hvor jeg kunne underholde hende med hendes legetøj. Hun er jo stadig en lille en, men hun har allerede hendes små favoritter i legetøj og det havde jeg med ud om aftenen, når vi var på restaurant. Ellers kan de jo godt gå hen og blive en smule utålmodige, hvilket mor og far gerne vil sidde og nyde deres mad og et glas vin. Hehe.

Termokop til varmt vand

Jeg havde en termokop fra Eva Solo med, hvor jeg havde varmt kogt vand med. Det er altid rart og de var så søde og forståelige i lufthavnen både her i Kastrup, men også i Rhodos lufthavn. Normalt må man jo kun have 100ml med, men jeg havde altså en hel termokop med varmt vand med til Olivias mad. Så er det nemt at blande med det samme og så er det dejlig lunt for hende at drikke. Også super smart, når man enten er ude på restaurant eller stranden.

Rumdeler til MME/modermælkserstatning

Man lærer mange forkortelser, når man pludselig bliver mor. MME er altså modermælkserstatning og det får Olivia nu og der kan man altså få mega smarte rumdelere til maden, så den er portionsanrettet, hvilket jo er såååå smart når man er ude og det skal gå HURTIGT. Jeg har købt min fra mærket MAM i Babysam (her). Selvom man ammer, kan det altid være godt at have en lille flaske klar under start og landing - nogle gange kan amning i hvert fald blive for bøvlet i sådanne situationer, hvor det skal gå hurtigt og baby måske bare bliver stresset i stedet.

Badetøj med UV-beskyttelse

Lyder virkelig som en rigtig rutineret mor - det er jeg altså ikke. Tror bare jeg var godt forberedt, da jeg virkelig ville have det skulle være nemt o overskueligt for os og ikke "skræmme os" for at skulle rejse med baby. Olivia er jo som sagt kun 5,5 måned og derfor skal hun selvfølgelig beskyttet mod den stærke sol, der er i Grækenland. Så vi havde købt det sødeste lille sæt til hende med hat og heldragt. Det var så sødt til hende og så er det jo samtidigt med til at beskytte hendes hud og tror faktisk også, at det er med til at holde lidt på varmen. Hun syntes jo, at vandet var en smule koldt, så det blev bare nogle små badeture. Hun elskede det! Selvom badetøjet jo er UV beskyttet, så smør altid et godt lag med solcreme indenunder. Vi brugte faktor 30 fra Derma til babyer. Den farver desværre på tøjet, måske I kender en bedre?

Myggenet

Vi var faktisk så heldige at de havde lagt et myggenet til Olivias babyseng på hotellet, men vi var faktisk ude for at det var den vildeste mygge-sæson på Rhodos som aldrig før og det gjorde at jeg virkelig var lykkelig over at have pakket et myggenet med hjemmefra til klapvognen. Så hun kunne ligge derinde og sove trygt, når vi var ude om aftenen. Så var det kun mig og P, der måtte lide for de sultne myg, når vi skulle sidde og nyde lækre drinks. På et tidspunkt var det så slemt, at vi ikke kunne spise vores mad, så vi måtte gå hjem på værelset og få vores drinks og mad bragt derop i sikkerhed. Total kaos aften, ha ha. Købte mit myggenet i Babysam inden vi rejste.

Likes

Comments

Nina svensson
Nina svensson,
Hej tina 🙂 Hvos du vil prøve en anden, måske bedre, solcreme til Olivia så skal du købe nivea's børne solcreme, den er blå men den farver IKKE! Den er gund værd og i vores familie er vi endt med også at bruge den som voksne 😊
May Ann
May Ann,
Nice photo capture...cute baby of yours...